19.12.2023, Illingen (Saar)

Lezing Ranga Yogeshwar: "Emil's wereld - een samenleving in transitie

Op uitnodiging van de proWIN pro nature stichting is de bekende natuurkundige en wetenschapsjournalist Ranga Yogeshwar op vrijdag 12 januari 2024 te gast in de Congresshalle Saarbrücken.
Op initiatief van de proWIN pro nature Foundation zal de heer Yogeshwar zijn gedachten over "Emil's wereld - een samenleving in transitie" delen met het publiek als onderdeel van het netwerkevenement "School of Sustainability". De heer Yogeshwar zal vervolgens deelnemen aan een paneldiscussie met Vivian Pollner (leerling van de Marpingen Community School), Fabio Born (leerling van de Schaumberg Community School in Theley), Sebastian Thul (staatssecretaris voor Milieu, Klimaat, Mobiliteit, Landbouw en Consumentenbescherming), Isabelle Kiehn (afdelingshoofd van het Ministerie van Onderwijs en Cultuur) en Benjamin Kiehn (coördinator van proWIN Foundations).
Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om de lezing en de aansluitende paneldiscussie bij te wonen. De lezing begint om 19.00 uur, toegang vanaf 18.00 uur. De toegang is gratis op initiatief van de stichting proWIN pro nature. Het aantal kaarten is beperkt: Graag vooraf aanmelden door te mailen naar pronature@prowin.net met de volledige namen van alle aanwezigen.

Inhoud van de lezing "De wereld van Emil"

"Mijn kleinzoon Emil is geboren in januari 2020 en de kans is groot dat hij de 22e eeuw zal meemaken. Dat betekent dat de toekomst steeds duidelijker wordt. In welke wereld zal Emil leven? Zijn generatie groeit op met allerlei nieuwe dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn: pratende apparaten, kunstmatige intelligentie, nieuwe medicijnen, maar ook genetwerkte media en een verandering in sociale interactie. Traditionele waarden zijn ook aan het verschuiven binnen de jongere generatie: van mobiliteit naar voeding met een groeiende focus op duurzaamheid en zingeving. Enorme veranderingen in de wereld van werk - thuiswerken - of op het gebied van winkelen - online retail - worden al duidelijk in de context van het coronavirus. Hoewel AI-toepassingen nog in de kinderschoenen staan, dringen ze steeds dieper door in alle gebieden van het leven. In de bredere context zijn we getuige van een baanbrekende verandering: van klimaatverandering tot afnemende biodiversiteit, van het verbruik van grondstoffen tot consumentengedrag, er begint een herbezinning op duurzaamheid. Emils wereld is daarom anders dan de "business as usual" van mijn generatie. Hij zal het resultaat zijn van een wereldwijde transformatie, en dit roept de vraag op naar de nieuwe prioriteiten en waarden van zijn wereld."

Over Ranga Yogeshwar

De natuurkundige Ranga Yogeshwar is een van de bekendste wetenschapsjournalisten van Duitsland. Hij studeerde af aan de RWTH Aachen Universiteit met een graad in natuurkunde en stapte in 1987 over naar de Westdeutscher Rundfunk Köln, waar hij hoofd van de wetenschapsafdeling werd. Tijdens zijn televisiecarrière creëerde en presenteerde hij talrijke televisieprogramma's, waaronder "Quarks & Co.", "Die Große Show der Naturwunder" en "Wissen vor Acht". Ranga Yogeshwar werkt sinds 2008 als freelance wetenschapsjournalist en auteur. Hij heeft meer dan 60 onderscheidingen ontvangen, waaronder eredoctoraten van de universiteiten van Wuppertal en Koblenz-Landau, een ereprofessoraat van de hogeschool Bonn-Rhein-Sieg, de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland, het Kruis van Verdienste van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de Ordre de Mérite du Grand-Duché de Luxembourg. De bestsellerauteur en vader van 4 kinderen woont met zijn vrouw in de buurt van Keulen.

Indrukken van het evenement

Wat de stichting proWIN pro nature doet

Het verbruik van natuurlijke hulpbronnen en het verantwoord omgaan met zaken als plastic afval, de opwarming van de aarde en het uitsterven van diersoorten behoren tot de belangrijkste onderwerpen van onze tijd. De proWIN pro nature Foundation houdt zich bezig met kwesties in deze context. Als onderdeel van haar werk zet zij zich ook in voor het vinden van oplossingen voor het milieu en een leefbare toekomst.

De stichting werd in 2016 opgericht met als doel wetenschap en onderzoek op het gebied van natuur- en milieubescherming en het behoud van dieren en diersoorten te bevorderen. Het diverse engagement vindt plaats in binnen- en buitenland. Want duurzame resultaten op het gebied van natuurbescherming kosten tijd.
proWIN pro natuur - omdat mensen natuur nodig hebben!